Αρθρο στην εφημερίδα "ΤΑ ΝΕΑ" - Αντιρατσιστές με τον νόμο.

18-11-2013



Το δικαίωμα στη διαφορά και οι περιπέτειές του στο ελληνικό Κοινοβούλιο.

Ως Υπουργός Δικαιοσύνης, τον Δεκέμβριο του 2011, εισηγήθηκα στην Εθνική Αντιπροσωπεία σχέδιο Νόμου για την καταπολέμηση ιδιαίτερα σοβαρών εκδηλώσεων ρατσισμού και ξενοφοβίας. Το σχέδιο Νόμου τελούσε σε αρμονία με όσα προβλέπει το Σύνταγμα, το διεθνές δίκαιο και ήταν σε συμμόρφωση με σχετική απόφαση-πλαίσιο της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Τo νομοσχέδιο,  μετά από δημόσια διαβούλευση, εισήχθη στην αρμόδια Κοινοβουλευτική Επιτροπή και ψηφίστηκε κατά πλειοψηφία. Η Νέα Δημοκρατία και το Κ.Κ.Ε επιφυλάχθηκαν να τοποθετηθούν επί της αρχής στη συζήτηση της ολομέλειας. Το ΛΑ.Ο.Σ και ο ΣΥΡΙΖΑ το καταψήφισαν, για διαφορετικούς λόγους. Το Σχέδιο Νόμου δεν ήλθε τότε για ψήφιση στην Ολομέλεια της Βουλής γιατί υπήρξαν μεγάλες αντιδράσεις από την Νέα Δημοκρατία και το ΛΑ.Ο.Σ, με την δικαιολογία ότι η κυβέρνηση Παπαδήμου δεν έπρεπε να ψηφίζει νομοσχέδια ιδεολογικού περιεχομένου. Να θυμίσω το δημόσιο λόγο των Προέδρων και των στελεχών των δύο κομμάτων που ήταν ότι με τις τότε πρωτοβουλίες μου έθετα σε αμφισβήτηση τη συνοχή της κυβέρνησης Παπαδήμου!!!

Η νέα συμμαχική κυβέρνηση αντί να επαναφέρει το αρχικό σχέδιο νόμου για ψήφιση στην Εθνική Αντιπροσωπεία, όπως το πράττει σήμερα, άνοιξε έναν νέο ανούσιο και επικίνδυνο πολιτικό διάλογο με αποτέλεσμα την εξέλιξή του σε πεδίο έντονων ενδοκυβερνητικών αντιδράσεων και την πρόκληση αναταράξεων σε όλο το πολιτικό σκηνικό. Το μεγάλο λάθος ήταν ότι οι επιχειρημένες τότε νέες προσθήκες συνδέθηκαν με την δημοσκοπική άνοδο της  «Χρυσής Αυγής», τις ακραίες εκδηλώσεις και τις εγκληματικές πράξεις της. Το πολιτικό μας σύστημα, για άλλη μια φορά, είχε «πνιγεί σε μια κουταλιά νερό» αφού αγνοούσε τη βασική αρχή ότι οι  νόμοι δεν φωτογραφίζουν ιδεολογίες και κόμματα, φωτογραφίζουν πράξεις και δράστες που μπορεί να είναι οποιαδήποτε φυσικά ή νομικά πρόσωπα. Ότι ο πολίτης ή οι ομάδες πολιτών που παραβιάζουν το νόμο πρέπει να τιμωρούνται, ανεξάρτητα σε ποιο κόμμα ανήκουν, αν ανήκουν, ή όποια ιδεολογία και αν υπηρετούν.  Είναι αυτονόητο ότι εκείνος ο διάλογος έριξε πολύ νερό στον «μύλο της Χρυσής Αυγής» και έθεσε τεράστια ζητήματα κοινωνικής συνοχής και πολιτικής λειτουργίας.

Σήμερα, η κυβέρνηση επανακαταθέτει το αντιρατσιστικό νομοσχέδιο με βάση το αρχικό του περιεχόμενο. Εγκατέλειψε τη λογική φωτογραφικών και περιστασιακών ρυθμίσεων. Η νομοτεχνική του παρουσία ως τροποποίηση του ν.927/1979 δεν έχει καμία ιδιαίτερη νομική αξία. Είναι ένας μικροπολιτικός τακτικισμός του Υπουργού Δικαιοσύνης για να αιτιολογηθεί η αντιπολιτευτική θέση της Νέας Δημοκρατίας στο αρχικό νομοσχέδιο, αφού καμία από τις ισχύουσες διατάξεις του ν. 927/1979 δεν παραμένει σε ισχύ. Στο νέο Σχέδιο Νόμου δεν περιλαμβάνονται, όμως, τρείς σημαντικές ρυθμίσεις, σε σχέση με το αρχικό, που αποδυναμώνουν την αποτελεσματική εφαρμογή του, όπως είναι:

    α. Η μη ρητή αναφορά στο σεβασμό των θεμελιωδών αρχών και ατομικών δικαιωμάτων, στα οποία συμπεριλαμβάνονται η   ελευθερία της έκφρασης, η ελευθερία του τύπου, της τέχνης καθώς και η ελευθερία του συνεταιρίζεσθαι. Είναι, έτσι, υπαρκτός ο κίνδυνος, η δικαστική πρακτική να τα θέσει σε αμφισβήτηση κάτι που είναι έξω από το γράμμα και το πνεύμα των νέων ρυθμίσεων.

   β. Η εξαίρεση από τις προστατευτικές τους διατάξεις «της ομάδας προσώπων που προσδιορίζεται με βάση τον σεξουαλικό προσανατολισμό». Είναι μια υποχώρηση, της σημερινής κυβέρνησης, στους ακραίους εκκλησιαστικούς κύκλους της χώρας, όπως αυτές εκφράστηκαν κατ’ επανάληψη από τον Μητροπολίτη Πειραιώς. Η κυβέρνηση οφείλει όχι μόνον να επαναφέρει την αρχική ρύθμιση αλλά να φέρει προς συζήτηση στη Βουλή, το δυνατόν συντομότερο, και το σχέδιο νόμου για το σύμφωνο συμβίωσης των ομόφυλων που είναι έτοιμο στα συρτάρια του Υπουργού Δικαιοσύνης. Δυστυχώς, η χώρα μας εξακολουθεί να παραμένει από τις λίγες χώρες που δεν αποδίδουν νομοθετικά τον οφειλόμενο σεβασμό στην ιδεολογία της ισότητας, της οποίας έκφανση είναι και ο σεβασμός της διαφορετικότητας. Ο κίνδυνος καταδίκης της χώρας μας από την ΕΔΔΑ είναι ορατός.
 
   γ. Είναι, επίσης, επικίνδυνες οι νέες ρυθμίσεις που προβλέπουν ότι ο Υπουργός Δικαιοσύνης μπορεί να επιβάλλει αυθαίρετα υψηλά διοικητικά πρόστιμα σε νομικά πρόσωπα, χωρίς την προηγούμενη γνώμη κάποιου αρμόδιου συλλογικού οργάνου. Η αρχική διάταξη προέβλεπε προηγούμενη γνώμη από την  Εθνική Επιτροπή για τα Δικαιώματα του Ανθρώπου.
 
Το Σχέδιο Νόμου, με όσα εκθέτω παραπάνω, επιβάλλεται να ψηφισθεί, το δυνατόν συντομότερο, με τις αναγκαίες συμπληρώσεις. Να υπενθυμίσω ότι σύμφωνα με την απόφαση - πλαίσιο της Ευρωπαϊκής Ένωσης, το αντιρατσιστικό νομοσχέδιο θα έπρεπε να είχε ψηφισθεί έως τις 28 Νοεμβρίου 2010 και ότι πριν από τις 28 Νοεμβρίου 2013 θα έπρεπε να είχε γίνει η αξιολόγησή του!!! Πολύ φοβάμαι ότι μέχρι τότε η ελληνική πολιτεία ούτε καν θα το έχει νομοθετήσει με δική μας υπαιτιότητα.       
              Θέλω να πιστεύω ότι ο σχετικός διάλογος στη Βουλή, μετά από τις αρνητικές εμπειρίες του πρόσφατου παρελθόντος, θα διεξαχθεί με νηφαλιότητα και ψυχραιμία. Ο λαϊκισμός και η οξύτητα δεν πρέπει να έχουν θέση απ’ όσους πράγματι νοιάζονται για τις δημοκρατικές ελευθερίες και τα δικαιώματα του κάθε ανθρώπου ανεξαρτήτως φυλής, χρώματος, θρησκείας, καταγωγής ή σεξουαλικού προσανατολισμού.
 

 



Σκέψείς & Προτεραιότητες

  • Επιτάχυνση απονομής Δικαιοσύνης

    Στο χώρο της Δικαιοσύνης πρέπει να κάνουμε πολλά, να κάνουμε άλματα μέσα σε πολύ μικρό χρονικό διάστημα

  • Η Αναθεώρηση του Συντάγματος

    Έχουμε ένα καλό και προοδευτικό Σύνταγμα. Με βάση τις εξελίξεις και τις αρνητικές εμπειρίες από την εφαρμογή του, χρειάζονται αναμφιβόλως βελτιώσεις και αλλαγές. Το Σύνταγμα, όπως και το σύνολο του νομικού μας οικοδομήματος, πάσχουν στην στρεβλή εφαρμογή τους...

    Περισσότερα »

  • Οικονομική Κατάσταση

    ...Εδώ φαίνεται ότι οι ηγεσίες της χώρας δεν έχουν συνειδητοποιήσει το μέγεθος του προβλήματος και ότι την οικονομική κατάσταση πρέπει να τη βγάλουμε όλοι μαζί πέρα...

    Περισσότερα »